Her passerer bussene med under ett minutts mellomrom


Her passerer bussene med under ett minutts mellomrom

(NB: Dette kan være en forkortet versjon av teksten uten tilleggsinnhold som faktabokser, bilder, videoer og mer. Vennligst besøk nettsiden for å lese komplett innhold.)NORDBERG: På bildet over passerer de tre bussene i løpet av drøyt to minutter. Alle kjører samme linje, og stopper på de samme stoppene. Den første bussen plukker opp passasjerene, mens de andre tilsynelatende har langt færre passasjerer. Etter disse tre bussenes "klumping" tar det mye lengre tid før neste buss kommer. Dette har blitt vanlig for 25-linja fra Majorstuen til Lørenskog. 26. mai ble flere busser satt i drift på linjen, men problemene har ikke løst seg. Tre på tre minutter Da Nordre Aker Budstikke stiller seg opp ved holdeplassen Norberghjemmet for å observere frekvensen på linja kommer den første bussen etter få minutter. Klokken 15.13.18 stopper 25-bussen med destinasjon Tonsenhagen på holdeplassen.40 sekunder senere kommer neste buss, også denne på linje 25, men denne har endeholdeplass på Lørenskog. Til forskjell fra den første, kjører denne bussen helt til Lørenskog stasjon, men den stopper på 19 av de samme stoppene som den første.Med litt lenger mellomrom enn de to andre, kommer det nok en buss. Ett minutt og 32 sekunder senere passerer den. På denne linja var det 5 minutters frekvens på tidspunktet lokalavisa sjekket. Med det skulle disse tre bussene kommet med fem minutters mellomrom, i løpet av et kvarter. Som en direkte konsekvens av at disse hoper seg opp tar det enda lengre tid før neste kommer, enn opprinnelig oppsatt tabell. Ruteomlegging 26. mai satt Ruter flere busser inn på flere av byens busslinjer, og frekvensen ble følgelig endret. Én av linjene frekvensen ble endret på var linje 25 fra Majorstuen til Lørenskog. For 25-bussen ble det hyppigere avganger i rushtiden, fra tidligere hvert femte minutt på ettermiddag og hvert tiende om morgenen, til hvert 4.-5. minutt i hele rushtiden, morgen og ettermiddag. Den første bussen slipper av og plukker opp passasjerer, mens de to neste kun slipper av noen få. Foto: Christian Fredrik Borg - Frustrerende Kommunikasjonssjef i Ruter, Sofie Bruun, forstår de reisendes frustrasjon, men forteller at det er vanskelig å gjøre noe med.- Dette kommer som en følge av at linje 25 betjener en lang trase, og at trafikken er tett. Vi forstår veldig godt de reisendes frustrasjon, men det er dessverre et velkjent problem. Klumping, som vi kaller det, er vanskelig å gjøre noe med, forteller Bruun, som ikke har tall på antall klager som en følge av dette. Prøveprosjekt Som et forsøk på å løse utfordringene med klumpingen har Ruter gjennomført et testprosjekt. Bussene startet istedenfor fast rutetabell med en intervall, slik at det gikk den aktuelle tiden mellom hver buss fra startstedet. Erfaringene viser at de samme utfordringene oppstår, og at det er vanskelig å gjøre noe med det. Det gjennomgående problemet er ofte at bussene som kommer bak kommer fortere frem enn den foran, som gjør at de blir tatt igjen.- Vi ser dessverre at det fungerer dårlig at bussene starter med en intervall. Å takte bussene (få de til å gå med samme mellomrom, journ. anm) er vanskelig, selv med intervallstart, og vi kommer derfor til å holde oss til vanlig rutetid, avslutter Bruun, som opplyser at det også gjelder flere av byens busslinjer. Ruters app oppdateres med avgangene i sanntid, og viser at bussene "klumper" seg opp. Foto: Christian Fredrik Borg Nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke Få ukens nyheter oppsummert i et nyhetsbrev fra Nordre Aker Budstikke. Det er gratis, og du melder deg på her!