Anmeldelse: Jennifer Lopez skinner som strippende svindler i Hustlers

Elektrisk innsats fra en ekte filmstjerne. New York anno 2007. Finansfolk med bulende bukser gjør strippeklubben Moves livlig og lukrativ. Men i 2008 (året 730.no starter:) blir bukselommene og de snuskete champagne-rommene tømt av finanskrisen. Hustlers viser hvordan stripperne jobber ræva av seg mens alle behandler dem ræva. Fra det kleine Exit-aktige klientellet som drar firmakort med penger de har svindlet på Wall Street, til mannlige sjefer på klubben som krever deler av kvinnenes tips. Drittsekk-DJ-en skal ha betalt for å spille sangene de vil bruke på scenen. Stripperne hater å bli hustlet, men den brå nedgangstiden gjør at de må ta kontrollen og selv bli hustlers. Kvinnene begynner å skjenke og dope ned velstående, brunstige, gifte menn på andre barer, for så å eskortere dem til klubben. Det eneste gutta får tømt er sine kredittkort Det er ingen spoiler at den kriminelle geskjeften sklir ut. Klubbens veteran lærer bort tricks (SF Norge/STX) Historien er sann, basert på Jessica Pressler-artikkelen The Hustlers at Scores. Filmen fortelles ved at stripperen Destiny alias Dorothy, spilt av Constance Wu (Crazy Rich Asians), blir intervjuet av den forbløffede journalisten, spilt Julia Stiles (Save the Last Dance). NKVO (SF Norge/STX) Destiny blir nesten bokstavelig talt tatt under vingene av klubbens eldre favoritt Ramona Vega, spilt av Jennifer Lopez (37 filmer). Når de treffer hverandre på klubbens kalde tak, åpner Ramona sin pelskåpe og lar Destiny krype inn i varmen. Cardi B som Diamond (SF Norge/STX) Apropos episk scene… Rett før får vi se J.Lo svinge seg på stripperstangen og bruke hver eneste muskel i kroppen á la en atletisk gudinne. (Ingen stand-in; 50-åringen trente hver dag i fire måneder for å kunne bli Ramona på scenen.) Heisann J.Lo (SF Norge/STX) Det moralske kompasset deres er ikke på stell, men regissøren Lorene Scafaria viser frem kvinnene og opptredene på en stilig måte – ikke sleskete. De øver til klassisk musikk fra Frédéric Chopin. Lorene tok selv strippekurs i forkant av innspillingen, og entusiasmen til regissøren, som også er manusforfatteren, er åpenbar. Det er også tydelig at hun er fersk, da regien kan vingle, men hun slipper oss inn i en verden som føles autentisk. Den løse stilen passer. Fra scenekanten til den upolerte backstagen hvor jentene skravler og gjøner og gjør seg klare til showtime. Det ser ut som om alle involverte har elsket hvert sekund av innspillingen. Nye penger anno 00-tallet (SF Norge/STX) Tilbake til J.Lo. Etter hakesleppet av en åpning, fortsetter veteranen å bergta oss i Oscar-modus. Hun har birolle, men hele filmen er hennes. Med Selena og Out of Sight som to av sine få høydepunkter, får Jenny from the Block endelig skinne som en manipulerende boss bitch. Hun forsvinner inn i rollen som mystiske Ramona med en karisma og fysisk tilstedeværelse som kun en ekte filmstjerne kan beherske. Keke Palmer som Mercedes, Lili Reinhart som Lexus Annabelle (SF Norge/STX) Ved siden av J.Lo er hovedrolleinnehaveren Constance Wu nødt til å blekne, selv om hun overbeviser som den forsiktige karakteren som slåss for å forsørge bestemoren. Det blir andre boller når magnetiske Cardi B og Lizzo dukker opp – i kun et par minutter. Man kan bli lurt (hustlet) av filmens markedsføring. Uansett, hvor ofte ser man filmer med kun kvinner i hovedrollene? Det er for øvrig gøy å se G-Eazy som Destinys ikke så stødige kjæreste. Etterhvert må de være på vakt (SF Norge/STX) Man kan ikke vurdere Hustlers uten å nevne musikken. Her har de kost seg gløgg når de med omhu valgte 10-15 år gamle sanger som passer perfekt. Fra «Make It Rain» med Fat Joe til «Gimme More» med Britney Spears til «Criminal» med Fiona Apple. Scenen hvor Usher går gjennom Moves i solbriller og rød skinnjakke i en regnsky av dollarsedler akkompagneres av hans slager «Love In This Club». Latterlig kult. Det samme gjelder klærne og sminken fra denne perioden. 00-tallet hadde en… Unik stil. Love In This Club (SF Norge/STX) Båndene mellom kvinnene skildres suverent, men forblir ved overflaten. Samtidig er dette mer genuin girlpower enn det meste fra Hollywood. Med mye humor, som noen ganger grenser til fjas. Det er skøy, men litt billig at Riverdale-stjernen Lili Reinhart spiller en stripper som spyr når hun blir stresset. Cardi B pleide å jobbe som stripper på Manhattan irl (SF Norge/STX) Feelgood-perioden som preger midten av filmen blir dratt ut, trolig fordi regissøren vet at fortellingen mister futt når moralen til slutt tvinges frem. Likevel er de 110 minuttene stort sett usedvanlig underholdende. Med ørlite grann rom for ettertanke. The only pain is the champagne (SF Norge/STX) Hustlers har ingen helter. Stripperne stjeler som Robin Hood, men gir mesteparten av pengene til seg selv. Lorene Scafaria gjør det dog vrient å ikke heie på disse skurkene som er lei av å bli svindlet av andre skurker. Ramona konkluderer med at samfunnet egentlig er som en stor strippeklubb, mens filmen kan oppsummeres med soundtrackets to første låter; «Money» med Cardi B og «Control» med Janet Jackson. Norgespremiere 25. oktober. Se også: Anmeldelse: Netflix’ stormfilm The King er ikke helt konge Anmeldelse: Vi trenger flere norske filmer som denne The post Anmeldelse: Jennifer Lopez skinner som strippende svindler i Hustlers appeared first on 730.no.