Anmeldelse: Greta Gerwig med mesterlig tolking av klassikeren Little Women

Greta Gerwigs Little Women gir fortellingen slutten den fortjener. Da Louisa May Alcott satte penn til papir i 1868, hadde hun neppe trodd at historien fortsatt ville bli fortalt over 150 år senere. Vi følger den ambisiøse tomboyen Jo March og søstrene hennes på reisen fra unge frøkner til voksne kvinner. Den semi-selvbiografiske fortellingen har nok av drama, varme og hjertesorg. Men den er mest kjent som romanen som ga kvinner en friere vilje i en tid hvor det å være hustru var enhver jentes mål i livet. Louisa May Alcotts beretning har satt sine spor, og alle fra Patti Smith til Simone de Beauvoir har latt seg inspirere av egenrådige Jo. I 2020 finnes det til sammen syv filmadapsjoner av Little Women, men ingen treffer en nerve på samme måte som Greta Gerwigs nye, Oscar-nominerte versjon. Saoirse Ronan (SF Norge/Columbia) I handlingens sentrum Boken er skrevet kronologisk, og derfor er også mange av filmatiseringene gjort på denne måten. Men Greta Gerwig (Lady Bird, Francis Ha) plasserer oss heller midt i handlingen, og skifter frem og tilbake i tiden som det passer henne. Overraskende nok funker det! Gretas grep om tidslinjen gir fortellingen vel så mye dybde. Den understreker kontraster og høydepunkter som ligger gjemt blant de støvete sidene til Louisa. Saoirse Ronan (SF Norge/Columbia) Treffer en nerve Little Women er en historie av kvinner, om kvinner og for kvinner. Følgelig gir det også mening at filmen både er skrevet, regissert og produsert av nettopp kvinner. Men ikke bare det; Little Women er en av få klassikere som skildrer ung voksnes feilbarlige eksistens i en litterær tradisjon som ofte unngikk dette. I all sin prakt skildrer Louisa May Alcott hvordan det er å skulle passe inn i roller og forventninger man selv ikke føler seg hjemme i. Dette er kanskje noe av det som gjør at historien fortsatt resonerer med publikum, og sett gjennom Greta Gerwigs øyne blir det enda tydeligere. Florence Pugh, Saoirse Ronan, Emma Watson (SF Norge/Columbia) Fortsatt aktuell? Det er ingen enkel oppgave å fortelle denne historien med all forventning som ligger til grunne etter tidligere forsøk. Mange setter seg av prinsipp imot periodedramaer, men til tross for klær og manerer er dessverre mye av handlingen høyst aktuell også i dag. Noen av grepene som er tatt gjør også at detaljer som før har vært glemt nå endelig får sin plass i fortellingen. Selv om vi har kommet langt på 100 år, så er Little Women også relevant i kontekst av dagens samfunn. Saoirse Ronan, Timothée Chalamet (SF Norge/Columbia) Timothée Chalamet (Call Me By Your Name, The King) og Emma Watson (Harry Potter) gjør heldige innsatser som Laurie og Meg, mens Meryl Streeps tante Marge er enda bedre enn forventet. Purt humor-gull! Likevel er det Saoirse Ronan (Brooklyn, Lady Bird) som styrer showet. Hun er nærmest Jo personifisert. Louisas karakter har sjeldent skint mer gjennom enn når Saoirse serverer snertene monologer og dype følelsesutvekslinger. Alt er så ektefølt, så virkelig og så altoppslukende at en ikke kan annet enn å ta hatten av for den 25 år gamle iren, som allerede har fire Oscar-nominasjoner. Emma Watson, Florence Pugh, Saoirse Ronan, Eliza Scanlen (SF Norge/Columbia) Amys oppreisning Filmens største stjerneskudd er fortsatt relativt ferske Florence Pugh (Midsommar, Lady Macbeth), som spiller den mislikte Amy. I årrekker har folk, nærmest uten grunn, mislikt denne figuren og sett på henne som en ufordragelig drittunge. I Florences tolkning får Amy March endelig den oppreisningen og nyansen denne karakterens så sårt fortjener. Den nest yngste March-søsteren har ofte blitt plassert i rollen som ufrivillig antagonist, men Greta Gerwig får frem at det i virkeligheten er systemet rundt jentene som er den reelle trusselen i det frydefulle universet. Som i virkeligheten er det livet selv og samfunnets systematiske undertrykkelse av kvinner som gjør livet surt for disse små frøknene. Florence Pugh (SF Norge/Columbia) En slutt vi kan leve med? Filmen er ikke bare en seier for karakterer som lenge ble kuet av sømmelige og økonomiske fortrinn fra en annen tid. Den er en adapsjon forfatteren selv ville vært stolt av. Regissørens grep om historien gir jentene den feministiske vinklingen som trengs, skrevet med slik nyanse at en ikke føler seg belært på noe tidspunkt. 2019/2020-versjonen av Little Women er en investering i en historie, så bergtagende at den rager over samtlige tidligere adapsjoner. Ikke bare er filmen brilliant skrevet, den har også en dialog som alene gjør Gretas manglende Oscar-nominasjon uforståelig. Regissøren og manusforfatteren har gjort forfatteren selv til den virkelige heltinnen i sitt verk. Gjennom filmens finurlige tvister knytter hun sterkere bånd mellom Jo March og Louisa May Alcott enn noen gang tidligere. Fans av Little Women kan endelig puste ut når de nå får slutten de fortjener. Det er bare å klappe for Greta Gerwig, som har skapt noe nært et mesterverk av en klassiker. Little Woman har norgespremiere på fredag. Se også: 730.no traff stjernene fra den nye norske Netflix-serien Robert Pattinsons nye film er sykere enn Twilight The post Anmeldelse: Greta Gerwig med mesterlig tolking av klassikeren Little Women appeared first on 730.no.